De Office Assistant is de spin in het web op kantoor en zorgt ervoor dat de dagelijkse werkzaamheden soepel verlopen. Denk aan het beheren van telefoongesprekken, mailbox beheren, afspraken inplannen, vergaderingen organiseren en administratie bijhouden. Meestal is een Office Assistant MBO opgeleid met sterke sociale skills. In sommige sectoren moet de Office Assistant HBO opgeleid zijn. Salarissen beginnen vanaf €2.500 en kunnen oplopen tot €4.500+ bruto per maand.
Alle informatie in dit artikel is gebaseerd op de ervaringen van Bas Gofers: Eigenaar van ONTAPE. Met meer dan 10 jaar ervaring heeft Bas Gofers 500+ Office Assistants succesvol geplaatst. Ben je als bedrijf op zoek naar een ervaren Office Assistant of ben je een Office Assistant die op zoek is naar een nieuwe uitdaging? Neem dan contact op.
Wat is een Office Assistant?
Een Office Assistant biedt administratieve en organisatorische ondersteuning aan collega’s. Het is de verantwoordelijkheid van de Office Assistant om ervoor te zorgen dat alle collega’s zich kunnen focussen op hun kern taken. Daarnaast moeten alle kantoor voorraden en voorzieningen constant in orde zijn. De functie wordt some verward met Office Manager, maar het grote verschil is dat een Office Assistant vooral een uitvoerende taak heeft en rapporteert aan de Office Manager.
Bijna in elke organisatie vanaf 10 medewerkers is wel een vorm van Office Assistant aanwezig. Als Office Assistant kan je dus voor diverse type organisaties aan de slag. Een paar voorbeelden zijn marketingbureaus, vastgoedorganisaties of advocatenkantoren.
Taken van een Office Assistant
Het takenpakket kan per organisatie verschillen, maar typische werkzaamheden zijn:
- Beheren van voorzieningen en voorraden op kantoor
- Contact met IT afdeling afstemmen
- Beheren van administratie
- Organiseren van bedrijfsuitjes
- Beheren van de telefoon, mailbox en agenda
- Gasten ontvangen
Zoals je ziet, kan de rol van Office Assistant veel verschillende werkzaamheden omvatten. Het is daarom de perfecte rol voor mensen die graag meerdere taken tegelijk doen. Het is ook belangrijk om sociaal sterk te zijn, omdat je een ondersteunende rol hebt voor alle afdelingen.
Benieuwd welke Office Assistants wij per direct beschikbaar hebben? Neem dan contact op.

Salaris Office Assistant in 2025
Het salaris van een Office Assistant in Nederland varieert sterk. Dat komt omdat het salaris met name afhankelijk is van de sector waarin je werkt. Denk bijvoorbeeld aan Finance vs. Non-profit. Afhankelijk van de sector heb je meer of minder verantwoordelijkheden en daar is het salaris vaak op afgestemd.
Gemiddeld verdient een Office Assistant in 2025:
- Startend (0-2 jaar ervaring): €2.500 – €3.000 bruto per maand
- Medior (3-7 jaar ervaring): €3.000 – €3.500 bruto per maand
- Senior (8+ jaar ervaring): €3.500 – €4.500+ bruto per maand
Ben je benieuwd welke vacatures wij beschikbaar hebben? Neem een kijkje!

Eigenschappen en vaardigheden van een goede Office Assistant
Een goede Office Assistant beschikt over een combinatie van hard en soft skills. Denk hierbij aan:
- Organisatietalent: je plant en organiseert soepel
- Communicatieve vaardigheden: je onderhoudt contact met collega’s, management en externe relaties.
- Probleemoplossend vermogen: je denkt proactief mee, voorkomt chaos en biedt creatieve oplossingen
- Stressbestendigheid: je kunt moeiteloos schakelen tussen taken en kunt jezelf makkelijk aanpassen aan externe omstandigheden
- Nauwkeurigheid: je voorkomt dat je slordig bent met bijvoorbeeld administratie en financiële informatie
- Beheersing van meerdere talen, met name Nederlands en Engels
- HBO werk- en denkniveau, bij voorkeur in een secretariële of managementrichting
Hoe word je Office Assistant?
Er zijn verschillende routes om Office Assistant te worden. Veel bedrijven vragen minimaal om MBO-opleiding, zoals Administratief medewerker, Secretaresse of Office Management. In sommige sectoren wordt er om HBO gevraagd, waar dan ook een hoger salaris tegenover staat. Zie hieronder een aantal voorbeelden:
- MBO niveau 4: Zadkine opleiding
- HBO: Schoevers opleiding
- Cursus: ROC cursus
Digitale vaardigheden (zoals MS Office, CRM-software of planningsystemen) zijn ook belangrijk. Probeer naast je opleiding ook praktijkervaring op te doen met een bijbaan of stage. Zo bouw je een sterk CV op, zodat je na je opleiding gelijk een baan kunt vinden.
Office Assistant vacatures
ONTAPE is gespecialiseerd in het bemiddelen van Office Assistants. Wij hebben een netwerk van meer dan 6.000 Assistants die we snel kunnen plaatsen bij hoge urgentie. Wij plaatsen per klant meerdere Office Assistants en zijn actief in heel Nederland. Er staan momenteel meerdere Office Assistant vacatures bij ons open.
Bekijk hier meer informatie over alle assistant rollen die ONTAPE bemiddelt:
- Office Managers
- Personal Assistants
- Management Assistants
- Executive Assistants
- Directiesecretaresses
Ben je opzoek naar een assistant en ben je benieuwd hoe ONTAPE jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact op.